Játék – nemzetközi dota botrányok + bónusz: MondoCon

Az elmúlt héten három olyan nemzetközileg is nagyobb “botrány” történt a Dota 2 világában, amikről lehet és érdemes is pár szót ejteni – ezek mellett pedig, mint itthoni téma, a MondoConon is született egy érdekes szituáció, melyről szintén meg van a magam véleménye. Hogy ne kelljen olyanoknak végigolvasni a cikket, akik csak a Mondós téma miatt jöttek ide, azok miatt ezzel a témával kezdem. Előre figyelmeztetek mindenkit: a cikkben személyes véleményem tükröződik, aki előreláthatólag nem tudja tolerálni ezt, az ne is olvassa el!


MondoCon és a Gaming

Szóval a hétvégén megrendezett MondoCon keretein belül több E-sport játékból is indítottak versenyeket, ezek legjobb tudomásom szerint a CS:GO, a HeathStone és a League of Legends voltak. Ezek döntője vasárnapra esett, és mit ad isten: csúszás következett be. A csúszás maga jellemző a conra, ráadásul a gamer eseményekre is, itt pedig a kettő ennek következtében egymás hatványa lett. Annyit tudni kell, hogy a LoL bajnokságokat időben belőni azért nem olyan egyszerű. Egy meccs lehet 15 perces gyalulás is, a másik meg utána 50 perc kiélezett küzdelem. Ezt egy játékokkal foglalkozó szervezőnek nyilván TUDNIA KELL, és ehhez mérten kell bekalkulálnia a verseny időzítését. Ez nem történt meg, a LoL döntő csúszott, ebből hőbörgés lett. Ami viszont kiverte az animés tábornál a biztosítékot, az az, hogy ezt követte a CS:GO verseny is, ami szintén csúszott a béna szervezés miatt. Voltak hálózati problémák, voltak streamelési problémák – ezek előfordulnak, viszont ha már komolyabb pénznyereményű bajnokságot szervezünk, továbbá élőben streamelni akarjuk kommentátorokkal, téve ezt a színpadon, full behájpolva hónapokkal előtte a gamer oldalakon, akkor azért nem ártana, ha lenne egyetlen árva ember a szervezők közt, akinek nem a google-ön kell elolvasni az OBS streaming progi kezelését, hogy ott a helyszínen kelljen kitalálni, merre van az előre.
Szóval a szervezés teljesen megbukott, az animés tábor pedig nem kapta meg, amit igazán akartak: a cosplay verseny végét. És itt történt az, amit ezen a videón szépen meg is lehet tekinteni: az animés magyar szubkultúra kinyitotta a száját.

De hogy ezt milyen módon tették – nos, azzal szerintem senki se álljon le frenkizni. Kényelmes a helyzetem, mert mind a gamer, mind az animés tábort erősítem valamelyest, így azért van némi rálátásom arra, kinek mi járhat a fejében. Kivéve ezeknek az embereknek. Mert csak tippelgetni tudok, milyen dolgok járhatnak annak a fejében, aki képes ilyen roppant kulturálatlan módon megnyilvánulni egy ilyen nagyszabású eseményen. Tudjátok, kicsit nevetséges az egész helyzet, mert két olyan szubkultúra ütközött itt, amelyek pont ugyanazért küzdenek: hogy elfogadják őket a társadalomban, hogy megértően álljanak ehhez az elfoglaltsághoz, hobbihoz. Jelenleg a Gamer és E-sport szféra teljes erőből tör előre, már kezdenek kialakulni a multigaming csapatok, egyre több verseny kerül megrendezésre pénzdíjazással, közvetítéssel. Még a Metróban is volt E-sport cikk pár hete. Kezd bekerülni már a televízióba is ez a világ. Ellenben az anime ennek épp ellenkezője: kezd kihalni, kezd egyre lejjebb süllyedni. Nem véletlen, hogy gamer rendezvények vannak egy animeconon: ez hoz be embereket, az anime pedig lassan már nem.

Ami viszont a legszörnyűbb számomra az egészben, hogy az animések erre a produkciójukra egyenesen büszkék. Úgy tekintenek rá, mint valami hatalmas összefogás jelképére, minth csak azt mondanák: “HÁ! Tessék, jól megmutattuk nekik, hogy mi vagyunk itt az urak! Húzzatok a francba mocskos gamerek!” Nyugodtan nézzük meg a MondoCon facebook kiírását és az alatta lévő kommenteket. Olyan földtől elrugaszkodott dolgokat lehet ott olvasni, hogy azt is megkérdőjelezem, hogy egyáltalán nekem, animésként éreznem kéne-e bármi szolidaritást más animés társaimmal szemben.

Facebook poszt

Hogy a játékosok “szándékosan húzták az időt”, meg hogy “a szervezők szóltak a nézőknek, hogy zavarják már le a gamereket”. Számos ember egyenesen a játékosokat szidja, még véletlenül sem a nyilvánvalóan már az alapjaiban is elbaszott amatőr szervezést. Mintha ők könyörögték volna ki maguknak a színpadot, mintha ők cseszték volna el a streamet, mintha ők tehetnének róla, hogy elhúzódtak a meccsek. Mert a cosplayes hónapokig csinálja a jelmezét, ezek meg csak “élettelen kockák”. Egy profi játékosnak napi 8-10 óra kőkemény gyakorlásába van, hogy bármit is elérjen, egy versenyt pedig néha hónapnyi készülés előz meg, sokszor a döntőig jutó meccsek hetekig zajlódnak. Kétlem, hogy némelyik cosplayes jelmez megmunkálása több volt egy napnál, mikor egy piaci parókával, meg kínai sállal hozzákötve nagyanyám függönyével odaállít mint Lakatos Byakuya, hogy utána letoljon egy olyan performanszt, amit max akkor néznék meg, ha választanom kéne közte meg egy Tesla-tekerccsel végrehajtott végbéltükrözés között. Ha már ilyen jól megy az általánosítás a cosplayeseknek, gamerként én is tudok érdekeseket mondani.

Szóval a sztori tanulsága, hogy ha a szervezés rossz, akkor az képes kihozni az emberekből is a legrosszabbat, így pedig az itthoni animés társadalomnak újból volt szerencséje megmutatni, mennyire nem áll készen arra, hogy a jövőben bármikor is elfogadhassa őket a mainstream média.


Most pedig jöjjenek a nemzetközi Dotás hírek, melyek az elmúlt héten nagyobb felháborodást okoztak. Igyekszem minél több forrást linkeni, aki magyarul szeretne beszélgetni bármelyikről is, az használhatja a komment szekciót.

1. Hír: WCA kínai bajnokság kálváriája, főleg a Na’vi VS. LGD meccs

A közelmúltban befejeződött WCA bajnokság bizony elég negatív szájízt hagyott maga után. Annyit kell tudni a bajnokságról, hogy egy egészen új szervezet próbálkozása volt, orbitális mennyiségű pénz volt benne (a díjazások világszínvonalúak!), és számos játékban lehetett részt venni. Egy ilyen méretű bajnokság esetében óvatosnak kell lenni, mert nyilván a nézőszám is arányos lesz a meghívott sztárjátékosok és persze a játszott játékok számával, ami a várakozásokat igazolva hatalmas is lett. Azonban Dota 2 fronton a szervezés számos esetben hagyott kivetnivalót maga után. A rendezvény nem tudott elég sávszélességet valamint megbízható internetes hozzáférést biztosítani a játékosoknak, így a fent említett Na’vi vs LGD meccs számos alkalommal szétkapcsolódással küszködött. Azért azt is vegyük figyelembe, hogy valakinek meg kell állítania a meccset, meg kell várni mindenki visszakapcsolódását (adminok és közvetítőkét is), majd ha minden megy remekül, akkor indulhat a meccs. Éééééés megint kivágott mindenkit. Majd megint. Újra és újra, órákon keresztül. Az angol nyelvű közvetítés ráadásul nem a helyszínen készült (nem is kaptak meghívást? Vagy csak senki se akart kínai vízummal szenvedni…), aki pedig kicsit ismeri az internet működését, tudhatja, hogy a kínai net konkrétan el van szeparálva a világtól, és egy halom szűrőn keresztül tudunk csak hozzájuk kapcsolódni a kommunista cenzúra miatt. Nyilván ez sem segített a helyzeten. Ehhez még azt is tegyük hozzá hogy a Valve szerverek rendre DDOS alatt állnak az utóbbi időben, melyek forrása legtöbb esetben Kína. Ezek a DDOS támadások már mostanra olyan súlyos problémát jelentenek, hogy számos játékost személyesen is támadják, ami az elmúlt két héten rengeteg meccset tett tönkre, és jelen pillanatban is, mikor ezt a cikket írom, a háttérben futó Team Secret vs. Na’vi meccs is DDOS támadás miatt szünetel. De még itt sem állhatunk meg, mert ha mindenkit kivág a játék, akkor nem tudja senki sem leállítani sem, azaz vissza kell tölteni egy előző mentési ponttól. Így pedig történhetnek olyan szituációk, amikben egyik csapat előnyhöz jut úgy, hogy az eredeti helyzet a másik csapatnak kedvezett. Példa: az LGD az egyik reload után azonnal levadászott egy tornyot Naga ultival úgy, hogy előtte a Na’vi deny-olni tudta. Kényes helyzet, de nem lehet mit tenni.

Ami viszont igazán kihegyezte a vasvillát a nemzetközi fórumokon, az a következő szituáció volt:
Az előbb tárgyalt meccs már 4 órával húzódott el. A csapatok fáradtak voltak, az ukrán játékosok már órák óta nem ettek semmit, így pedig Igor, a csapat menedzsere elindult megkeresni az LGD menedzserét, hogy letárgyalják, mi legyen tovább – egy meccs még hátra volt, Igor pedig egy nap halasztást akart, hogy a játékosai kipihenten játszhassanak. Ekkor a vele lévő tolmács összetalálkozott az LGD tolmácsával, aki a xiao8-nevű ex-játékossal volt, aki a csapat edzője – ezt viszont senki se tudta abban a helyzetben, mindenki úgy tudta, hogy ő a menedzserük, mivel egész nap velük volt, őket igazította el, a “valódi” menedzsert alig látta valaki. Így Igor letárgyalta a halasztást, xiao8 beleegyezett, mindenki ment a maga útjára, a Na’vi elkezdett pakolni. Ekkor dühösen megjelent az LGD valódi menedzsere, hogy a meccset most azonnal le kell játszani, ő nem mondott semmi olyat, hogy a csapat halaszthat. xiao8 a helyszínen volt, és ő is tagadta, hogy ilyet mondott volna, majd a karját a menedzser vállára téve röhögve nézte végig, ahogy Igor az LGD menedzseréve veszekedik – azért sejthetjük milyen ideges lehetett már ezen a ponton. Végül pénzfeldobással dőlt el, hogy lejátsszák-e a meccset. A meccs aznap befejeződött, a Na’vi kikapott, ezzel pedig kiesett a bajnokságból.

A menedzserek “beszélgetése”

Igor bejelenti, hogy játszaniuk kell (itt van angol felirat)

A bajnokság kapcsán azt is tudni kell, hogy több csapat is panaszkodott a számítógépek állapotára, nem biztosítottak fülkéket a csapatoknak, továbbá még a füles használatát sem támogatták. Az említett utolsó meccs a hibák miatt local lobbyban játszódott le, csak kínai közvetítéssel.

Másnap megint eljátszódott ez a huzavona az Alliance vs Cloud9 meccsen is, ott az első meccset be se tudta fejezni a két csapat (pedig micsoda meccs volt!), így megállapodtak egymást közt egy döntetlenben, utána pedig az utolsó meccs döntött – azt pedig szintén helyi lobbyban játszották le, nemzetközi közvetítés nélkül.

Az is egy szép húzás volt, hogy beharangozták az All-Star meccset azzal, hogy összeállítják a régi DK gárdát egy meccsre – ezzel ellentétben egy nappal előtte szóltak egy lány csapatnak, hogy ők fognak All-star meccset játszani, nem lesz DK.

A sztori tanulsága, hogy a pénz nem minden, a szervezés sokkal többet számít minden díjazásnál, mert ilyen tapasztalatok után aligha lehet többet becsábítani európai vagy amcsi csapatokat WCA versenyekre.

kapcsolódó reddit thread-ek:

Does WCA have the worst organizaton ever?

The Chinese forums are flaming WCA so hard right now

Továbbá:

WCA bajnokság Liquipedia oldala

A Na’vi csapat nem hivatalos tolmácsának beszámolója az incidensről


2. Hír: Ranked Matchmaking játszhatatlanná kezd válni a TBD accountok miatt

Ez a probléma nem újkeletű, ellenben a múlt héten érte el sok helyen a tetőfokát. A helyzet egyszerű, mindenki ismeri: az MMR kalibráció kijátszható, 1000mmr játékosok is be tudják lőni magukat 5000mmr-ra kihasználva a már ezernyi oldalon olvasható Zeus-módszert.

Csak hogy egy kicsit értsük a problémát: amikor valaki elkezdi bekalibrálni magát, akkor tíz meccset kell lejátszania, amik közben szintén folyik a kalibrálás, a meccsek végén pedig a neve mellett TBD jelzés fog megjelenni (To Be Determined). Az algolritmus, amivel kiszámítják azt, hogy ki milyen mmr-t fog kapni 3 ismert paraméteren múlik, személyes véleményem szerint 4. Amit viszont mindenki tud, az a
-Kill
-Death
-Dealt Player Damage
++Player Heal

Utolsót azért adtam hozzá, mert sokan céloztak már rá, hogy vannak olyan paraméterek a forráskódban, amik a Player heal alapján is változtatnak a besorolásodon, az viszont vitathatatlan, hogy ezt sokkal nehezebb tesztelni, mintha 40 percen keresztül spamelnénk Zeus ultit. Egy viszont biztos: abszolút nem számít, hogy nyersz vagy veszítesz, csak az, hogy ne feedelj, és rengeteg sebzést vigyél be. Ezt kihasználva “EZ 5K NOOBS”. És tényleg ennyi.

Ez viszont – értelemszerűen – teljesen tönkreteszi a ranglétrát, a rengeteg újonnan készített account minden szinten megjelenik, és szó szerint MINDEN szinten. Pár nappal ezelőtt TS.BigDaddy (6,5k mmr, EU top ranglétrán) meccsében is volt egy TBD, aki valami felfoghatatlanul látványosan rosszul játszott, olyan 1-2k mmr körül.

Ami az igazi baj, az az, hogy ezek a játékosok úgyis vissza fognak csúszni a saját helyükre idővel, de közben számos játékot tönkretesznek. Majd ha úgy gondolják, hogy “ez már túl alacsony nekem”, akkor megint csinálnak egy új accountot, megint bekalibrálják magasra, hogy újra minél több játékot tehessenek tönkre. És ezzel a játékosok maguk nem tudnak mit tenni, ehhez az kéne, hogy a Valve változtasson valamit a képletén. Pár napra a felzúdulás után jött egy update, amiben volt egy olyan sor, hogy “bizonyos matchmaking problémák kijavításra kerültek”, azonban nem tudni most sem, hogy ez konkrétan a Zeus-szintezéssel kapcsolatos volt, vagy valami egészen más.

Személyes véleményem szerint két olyan megoldást lehetne beiktatni, ami megoldaná ezt a szituációt. Az egyik a képlet és a feltételek módosítása lenne:

  • növeljék a szükséges nem-ranked meccsek számát ahhoz, hogy rankedet játszhasson valaki (jelenleg 13 szint kell, ezt emelhetnék 50 vagy 100 győztes meccsre)
  • csökkentsék a képletben a játékos által bevitt sebzés súlyozását, és hozzák be a győztes / vesztett meccseket is, mert így a Zeus-spamereket nem is érdekli, hogy ha kikapnak
  • legyen egy maximum mmr, ami felé nem lehet kalibrálni magunkat (pl.: 4k)

A másik megoldás sokkal egyszerűbb ennél: legyenek szezonok, minden szezon végén resetelődjön MINDENKI mmr-ja. Így nem lenne érdeke senkinek sem folyton új smurf készítése, új szezonban egyszerűen úgyis visszaáll, nem számítana olyan nagyon mint most. Mert, ismerjük be, jelen állapotban a legnagyobb e-péniszmérő dotában az mmr. “Csak 3k mmr-od van, húzz már a faszba én 3,5 vagyok csicska gyerek.” “5k vagyok mit akarsz, ez a felső 1% cimbora, múltkor sztrím sznájpoltam dendit bazmeg jól leszopattam jobb vagyok mint navi xDDD”

…és sorolhatnám. Ez pedig nem egészséges, csak árt az egész közösségnek.

Ami még hozzátartozik a témához, hogy az így felhúzott accountokat egy másik dologra is fel lehet használni – feedre. Azaz 5k felett ha bekalibrálod az accountot, és valami ócska időben keresel meccset kevésbé populáris játékmódokban (CM – CD) a bekalibrálttal és a fő accountoddal, akkor nagy az esélye, hogy össze fognak sorsolódni – ellenfélként. Ha nem így történik, akkor már a loading screenen megy a dodge. Ha összejön, akkor a kalibrált accounttal mehet az über feed, a fő account meg egy hét alatt felkerül a ranglétrára, hogy métereket nőjön a már említett e-pénisz. Erre már sokszor volt példa! De ha a Valve kiszűri, mmr restet kapsz tőlük jobb esetben. Rosszabb esetben VAC ban. Mind a kettőre volt már példa szintén 🙂

A lényeg az, hogy a legtöbben még mindig abban lelnek örömöt, ha mások játékát tehetik tönkre, de ennek ellenére úgyis mindig vissza fognak csúszni a pöcegödörbe, tök mindegy hogy kalibrálják magukat, akkor se lesz belőlük Dendi.

Kapcsolódó reddit thread:

Ranked MMR flooded with TBD smurfs.

Kedvenc képem az eset kapcsán.


3. Hír: Egy lány csapatot kizártak egy bajnokságból, mert egy admin szerint az egyik lány “túl fiúsan játszott”

Alias sexism. Ez a szó, “sexism” (szexizmus), amitől annyira képes vagyok falra mászni. Még mielőtt szétrobban az agyam és sok jóképességű egyén kikiált hím soviniszta taplónak, maradjunk annyiban, hogy először inkább objektíven közelítem meg a hírt.

Ma megjelent egy facebook poszt, majd röviddel utána egy reddit thread is, amiben az áll, hogy a SEA szerveren játszó Team Dolls lánycsapat kizárásra került egy bajnokságból, mert az egyik admin úgy ítélte, hogy a csapat egyik tagja túlságosan fiúsként játszott, feltételezhetően a barátja ült a gép előtt a bajnokság alatt, ezzel pedig szabályt szegett.

Itt a facebook poszt.

Nagy felháborodást keltett az incidens, főleg mivel most eléggé felkapott téma lett a nők helyzete az E-sport világában. Sokan kifejtették véleményüket, legtöbben negatív módon, mivel puszta spekulációk alapján nem lehet csak úgy kizárni egy csapatot. Hibáztatták az admint, a szervezetet, az egész bajnokságot, majd megint előjött a sablon szöveg, hogy “csak mert nő vagyok, már nem is játszhatok jól?”, meg az “áldozatot” védő csapatfőnök is megjegyezte, hogy “hiszen azért tettem be a csapatomba, mert jól játszik”. Ebből kerekedett egy szép kis 1100+ hozzászólásos thread, mely nyilván már akkor is tartalmazott olyan fejtegetéseket, hogy még ha nem is teljesen alátámasztottak az admin döntései, akkor is elég gyakori, hogy egyes játékokban rendre fiúk ülnek a lányoknak készült bajnokságok alatt a gépek mögött.

Most pedig jöjjenek a tények: az admin rövidesen visszajelzett az üggyel kapcsolatban, majd a bizonyos lány egyik barátja is úgy döntött, van mit írnia a helyzethez. Először lássuk miket mondott az admin!

Admin és a szervezők válasza.

Először is a csapat megszegte a bajnokság szabályát azzal, hogy nem egyeztek bele a megadott hangátvivő programok használásába, amik természetesen bizonyítékul szolgáltak volna, hogy csak lányok vannak a versenyben. Ők elutasították a programok használatát, arra hivatkozva, hogy a játék beépített beszélgetés átvitelére alkalmas eszközt használják.

Az admin csapat egyesével követi nyomon, hogy melyik játékos hogyan játszik. Ebben az esetben a lány játéka early-game és mid-game között drasztikus változáson ment keresztül, sokkal jobbá vált – ez önmagában nem ok a bannolásra, ezt ők is megállapították.

A kapitánnyal való beszélgetés során megbizonyosodtak arról, hogy ezt az accountot számos alkalommal használta (használja?) a hölgy párja is.

Végül azzal zárják a választ, hogy már egy másik csapatnál kiszűrtek egy másik férfijátékost is (feltehetőleg ugyanígy, ezekkel a módszerekkel), az ő diszkvalifikációjuk békésen lezajlott, nem lett ilyen dráma csapva, mint itt.

Ekkor érkezett be redditre egy hozzászólás, amit egy olyan személy írt, aki önmagát a szóban forgó játékos egyik ismerősének nevez. Ez alapján pedig olyan állításokat tett, melyek enyhén szólva is a rendezvény döntése felé billenti a mérleget, mint sem a SEXISM-et sikítozó önjelölt feminista gémerlányok felé.

Ez a bizonyos hozzászólás.

Ebből az vehető ki, hogy a hölgy (a kommentből immár név szerint tudjuk: Angeli Mae) gyakori negatív magatartása mellett rendre kér meg másokat, hogy lépjenek be az accountjával, hogy húzzák feljebb az mmr-ját. Azt is kijelenti, hogy a régebben életben lévő compendium-csalást kihasználva szintezett, és képességeit a 3k mmr körül lehet mérni annak ellenére, hogy jelenleg 5k-nak tartja magát.

Végül, de nem utolsó sorban azt is megosztja velünk a kommentelő, hogy a lány még őt is felkérte arra, hogy a bajnokság előtt lépjen be az accountjába, és játsszon vele bizonyos számú meccset, hogy ha az adminok refrenciát akarnak, akkor a korábbi meccsei is magas szintűek legyenek.

Ami hab a tortán, hogy a hölgy Pinoy 🙂

(Megj.: aki nem ismeri a Pinoy dotát, annak álljon itt Luminous – híres közvetítő és dota-személyiség – idézete: “Pinoy-dotát közvetíteni olyan érzés, mint csápos hentai pornót nézni.”)

Szóval csak egy rövid summázást dobok ide, mert még engem is megtámad a SEXISM kommandó: ha csalsz, úgyis ki fog derülni idővel, nem számít milyen álarc mögé akarsz bújni, nem számít, ha csaj vagy. Nem abban a világban élünk, ahol a gamer-gurl kifejezés egyből azt vonja maga után, hogy piedesztálra kell emelni az egész személyedet. Engem sem ismer el egy csaj, ha nem vagyok jó, és én sem ismerek el egy csajt, ha ő nem tesz érte semmit sem.

Kapcsolódó reddit thread-ek:

Female team ‘Team Dolls’ got disqualified from female Dota 2 tournament, Girls Wars SEA for ‘playing like a guy’.

response from Girl Wars SEA explaining the ban of Team Dolls

Most ennyire futotta. Ha a későbbiekben lesznek még nagyobb port kavaró sztorik a nemzetközi dota világában, akkor arról is be fogok számolni – valószínűleg hasonló stílusban.

Pitbull

5 thoughts on “Játék – nemzetközi dota botrányok + bónusz: MondoCon

  1. kacsa szerint:

    Jó munka, szép írás. Így tovább!

  2. veske szerint:

    Próbáltam feldolgozni a Mondoconos eseményeket. lévén nem voltam jelen, nincs személyes tapasztalatom. Szerencsére már elég fejlett ahhoz egy ember, hogy közérthető formában ki tudja fejezni élményeit fajtásai számára. (Legalábbis általában.)
    A lényeg, hogy azért én nem értékelném ennyire fel egy gamer munkáját, de tiszteletben tartom. A legjobb és legésszerűbb megoldás persze az lett volna, ha a szervezők nem a a nagyterembe szervezik a játékokat… meg az sem ártana már végre, ha értenének egy kicsit is a szervezéshez.
    Az Animeconokon is kemény csúszások voltak, de lassan kezdenek megszépülni az emlékeim azokkal a rendezvényekkel kapcsolatban.

  3. Péter szerint:

    Tetszik ahogy egyes picsák most fújnak a gamerekre, mint ha az ő hibájuk lenne, hogy a Mondocon még mindig nem nőtte ki a saját gyermekbetegségeit. Vagy most meg kéne szűnnie az egész gamer részlegnek, mikor végre eljutottak oda, hogy már nem a Sims 3 a fő attrakció, hanem kivisznek végre olyan játékokat, amiket multiban is lehet tolni? Ráadásul mindezt miért? Ezek tényleg nem veszik észre, milyen helyzetben vannak idehaza az animék? Hogy ebből ma már nem lehet megélni? =/

    • Pitbull szerint:

      Havilapról kéthavi lett a Mondo, drasztikusan csökken a hazai kiadványok száma, megszűnt az Animax, sci-fi és gamer eseményekkel fúzionálnak a conok = felfelé ível az anime hazánkban. Teljesen egyértelmű, nem is értem, miért nem így látja mindenki? A videó alatt valaki írta nekem, hogy a MondoCon látogatottsága rekordokat dönt. Vajon egy szín tiszta animés con is elmondhatná ezt magáról, játékok nélkül?
      Amúgy egy kis csavar a cikkel kapcsolatban: van egy gamer facebook csoport, ahova rendre kiteszik a cikkeimet – ezt kivéve, mert az adminok közt volt egy szervező animés picsa, aki instant kirítta a szemét, hogy na nehogymár. Sajnos azóta már a videót is letörölték – tudhattam volna, hogy le kell mentenem.

      • Péter szerint:

        A videót már sajnos én se tudtam megnézni, de annyi baj legyen, a lényeg végül is átjött. =)

        Amúgy tudom hogy költői a kérdés, de tényleg megkérdezném az ilyenektől, hogy ők, aki akkora animésnek érzik magukat, és annyira a szívükön viselik ennek az egésznek a sorsát, hogy hogy nem jöttek rá, nem látták azt maguktól, hogy legkésőbb 2012 után, érezhetően leszállóágba ért ez az egész? Ha csak most, a conok programváltozásaiból szűrték azt le (ami persze szintén nem most kezdődött el), hogy gond van, akkor tudok nekik ezúton is gratulálni… nem tudom eddig hova figyeltek, vagy mit csináltak. =/

Hozzászólás